Allt å inget

cmyk.

bild-4

klicka på bilden för att ta dig till sockparadiset.
Dom där cmyk-sockorna (uppe till vänster) hade jag inte tackat nej till =)

På tal om CMYK, jag hittade en artikel på nöjesguiden; Ditt liv i CMYK.
Dom har intervjuat en snubbe som är grafisk designer som är besatt av just CMYK.

”Vad tycker du om RGB?
— Det är skittråkigt. Det är så fula färger. RGB är skärmbaserat och bara röd, grön och blå. Som en tv- och dataskärm är uppbyggd. Det är inget schvung i RGB.”

Nu vill jag ställa frågan till er (nån där ute, hallå?) 
Vilken är din favorit av CMYK? Eller gör en fallande skala vettja.


4 thoughts on “cmyk.”

  1. Otroligt svår fråga det där alltså… Man vill ju inte svika någon av färgerna. Vem vet vad man kan få tillbaka när man försöker samarbeta med dem i fortsättningen… Men ok. Jag samlar mitt mod och srkiver följande:
    På första plats den oersättliga svarta. En tråkig ”färg” som ändå ofta är räddaren i nöden eller den välbehövda kontrasten. Andraplatsen kniper den väldigt otippade gula. Detta tror jag från min sida enbart är en tillfällighet då jag för närvarande tycker att de onämnda är alldeles för flitigt använda från 2000-talets start fram till idag. Dock kan den gula vara väldigt svår att passa in, men lyckas man så är den het. Jag vågar inte gå hela vägen utan låter Magenta och Cyan få dela på 3e platsen. Båda två är lätthanterliga och livar upp det mesta som behöver lite fräsch känsla, men kan också kännas ut-tjatade och intetsägande…
    Sådär. That´s it.
    Hej!

  2. Oj jag tänkte inta ge ett lika uttömmande svar som ph, men jag måste hålla med om att svart ligger på första plats. Som sagt lite tråkig, men behövs i nödens lag! Den gula kommer dock sist. Den är inte lika användbar som cyan eller magenta. Men den får en fjärdeplats, men tänk inte en sistaplats, pga av att den gör väldigt mkt genom att blanda med de andra två. Cyan och magenta är användbara som de är, cleen. De får slåss om 2a och 3e platsen.

  3. ja det är riktigt svårt att ordna cmyk färgerna. det kanske är bäst om det är i just cmyk-ordningen? nä det är lite tråkigt..

    svart kommer nog först
    magenta kommer tvåa
    cyan kommer trea
    gul kommer sist
    i dag, i morron kanske det är en annan ordning.

Kommentera

