årets längsta dag

Mira blev lagom lullig av sitt piller men fattade direkt när jag tog fram hennes bur. Under sängen som en blixt. Inträngd Mira i ett hörn och en upp cuttad arm senare var vi på väg.  När jag satte foten i vänthallen insåg jag att shiiiit det här kommer blir årets längsta dag. Irriterat folk överallt. Varmt och blött.

Och det blev det, svettig också. Mitt tåg var försenad med mer än en timme men jag lirkade mig på det tåget som kom in, som var försenat från typ förmiddan. Jag tog det långa benet före och klev på djurvagnen. Eller vad jag trodde var djurvagnen. Yes! en ledig plats. Katten hälsade med flera djupa MJAAAAOOOUUU och precis då läser jag på en skylt ”välkommen till den tysta avdelningen”. Scchyyy, här ska man visst vara tyst mira. Jag blir iväg schasad till några vagnar längre fram. Folk sitter mellan vagnarna och det är bagage precis överallt.

Katten bajsar på sig och skriker. Ingen kollar min biljett och jag sitter på toan med katten. Men jag har ändå hoppet uppe. Det är lugnt på toa jag tänker i mitt stilla sinne att, gött det är bara en timme kvar. Sen måste folk tydligen gå på toa. Hela tiden. Så jag får stå i mellanrummet.

Sen stop. Tåget stannar och inge vet varför. Mira darrar i sin kalla bur och en stor pudel tittar in genom gallret. Jag är en djurplågare och det gör ont i hjärtat. Vi får veta att tåget som står innan oss är trasigt. Jag ringer och bönar och ber att skyways ska hålla planet i tio minuter. Det funkar inte så. Fattar väl jag också.

Jag börjar göra planer om var jag ska sova eller typ fira jul i sthlm. Ensam. På nått magiskt sätt så rullar vi igen. Sen tar det stop två- tre gånger innan vi landar på centralen. Alla är sena, alla ska ut samtidigt, alla knuffas och bökas. Mira skriker och jag kör över några stycken på väg till arlanda express. Den här resan är den enda som fungerar helt felfritt.

I full karriär springer jag…åt fel håll. Älgar tillbaka och kommer fram då planet ska lyfta. Last call to skellefteå. Kan knappt prata i incheckningen men jag lyckas få fram snäääälla!!

Long story short. Jag är sista passageraren som kliver ombord. Svettluggen kletar och min barndomskompis sitter i planet. Torr, glad och i tid hälsar hon på mig. Jag tror jag får fram ett böööh..

Jag hann med! Julen kommer firas i skell med nära och kära.

2 thoughts on “årets längsta dag

  1. Åhh låter inte som en jättekul resa det där, och stackars lilla mira! Hoppas hon är glad igen nu iaf, och att det blir en mysig jul i skell som var värt besväret!

Kommentera

