öga

Jag har alltid velat ha blåa ögon. Min syster och bror är lyckliga ägare av varsin uppsättning helt underbart vackra blåa ögon. Och då har jag länge (hela livet) trott att jag har bruna ögon. Men så är ju då inte fallet. De är fläckiga och flammiga. I typ grön/brun/orange. Ursäkta, kan ni skicka hit alla era ”mina vänner”-böcker från 94 så ska jag bara justera en liten detalj angående min ögonfärg. Förr i världen fanns det bara 3 ögonfärger: blå, brun och i några enstaka fall grön. Inget där i mellan.

btw
så prövade jag min väns glasögon. Satan så skarp bokhyllan blev. Det kändes som någon konstig hologram effekt för att inte tala om molnen de var inte alls så där luddiga och sköna utan helt vassa och kantiga. Vissa tycker att jag ska skaffa glasögon men om allt ska vara så där skarpt så känns det lite otäckt!

4 thoughts on “öga

  1. Det ska ju vara lite otäckt! Du kan ju inte lulla omkring och tro att allt är så där ulligt och luddigt… Förresten har jag också alltid trott att du haft bruna ögon. Och velat ha det själv.

  2. Jag håller med föregående talare. Blå ögon, hur originellt känns det liksom? Iaf inte i Sverige, kanske i övriga världsdelar men inte här. Jag har också jämt önskat mig bruna ögon, det blir mer stuns i blicken då på nåt sätt.

    Själv har jag melerade ögon, som det så slätstruket heter. Inte nån speciell färg utan ett odefinierbart mischmasch av blått och grönt och grått. Melerade ögon – svenska språket från sin mest kreativa sida. Ungefär jämställt med att ha råttfärgat hår, även det ett utmärkt adjektiv för ett folkslag som mer än inget annat önskar vara lagom och intetsägande. Varför beskriva en hårfärg som mellanblond eller för all del, cendré, när man kan väva in en gnagare i beskrivningen.
    Hm.

Kommentera

