Syster recenserar

Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist

Jag ville bara läsa och läsa, ville veta hur det skulle gå för flickan, flickorna, men samtidigt ville jag inte komma till slutet. För jag visste att slutet var otänkbart hemskt – för det hade Ajvide berättat för mig redan i prologen. Jag både längtade till och fasade för slutet.
När jag läste Lilla stjärna så ställde jag mig frågor som jag inte vill ha svar på (jag vet inte ens om jag vill ställa frågorna): Är det ok att skriva om vad som helst? Vad kan en skönlitterär text betyda för människor? Vad kan den ge för följder?
Och sen – i min yrkesroll (gymnasiebibliotekarie): Kommer jag att vilja rekommendera den här boken till tonåringar som funderar över om nån bryr sig, som söker meningen med sitt liv, som funderar över sitt eget värde, som är arga på vuxenvärldens flathet, och  – som har tillgång till just de möjligheter som Ajvide pekar på?
Men ändå: Det är så himla bra. Det är brutalt, tungt. Some heavy shit. And I love it!
Så: läs den!

2 thoughts on “Syster recenserar

Kommentera

