Pitesnusk på kakfatet!

För ett tag sedan satt jag å några vänner och pratade om fikabröd vi äter till jul. Trevligt samtalsämne. Jag berättade om mina favoriter, Pitepojkar. Fortsatte att beskriva dem och ju mer jag berättade desto mer började jag fundera varför de kallades Pitepojkar. Mamma har alltid kallat dem så, anisbröd är ett annat namn på dem så jag tänkte att det här är nåt min släkt har kommit på.

Fortsatte med en lite mer ingående beskrivning på hur kakan såg ut. Det är som en munk men den har tre ben. Förmodligen visar jag lite med fingrarna också. Och så slår det mig- tre ben, Pitepojkar. Men herreminge mamma/mormor/moster vad är ni för snuskiga tanter!

Det här har jag alltså inte tänkt på. Jag försökte dölja min överrumplade min, knöt ihop historien med att det nog kallas Anisbröd ändå.

Har tänkt lite på det här och vänder mig till min vän google. Och jag blev lite lättad när jag insåg att det inte bara är min släkt som kallar detta bakverk för Pitepojkar. Det finns även Piteflickor, de däremot ser ut som en munk, ett hål alltså.

Är det nån som kan bekräfta eller dementera det här med trebenta Pitepojkar, finns de?

Klicka på bilden för att komma till receptet.

5 thoughts on “Pitesnusk på kakfatet!

  1. Jag vet att det finns pojkar i Pite, men om de smakar lika gott som de på bilden vet jag dock inte.😉 Nämen, jag tror aldrig jag har hört det uttrycket för de där ”bakverken”. Jag har ätit sådana tidigare men det vette tusan vad jag har hört att de kallas. Den var svår!

  2. Pingback: årets sista « So Cissi

Kommentera

