Havrebars

Jag älskar torkad frukt! Fikon är nog den bästa men russin går också bra. Hittade ett recept på havrebars i en tidning och samtidigt hittade jag mitt russinförråd, hur mycket russin som helst. Jag hade inte riktigt alla ingredienser så jag improviserade lite (fick ett infall ganska sent på kvällen, nu ska jag minsann göra havrebars!). De smakar lite som flapjacks för er som gillar den kakan.

Du behöver:
3/4 dl flytande honung
3 msk rörsocker
4 msk smör
1/2 tsk kanel
150 g torkad frukt (russin, tranbär, aprikoser) (jag hade bara russin hemma)
3 dl havregryn
1 msk sesamfrön (jag tog solroskärnor istället)

Så här gör du:
Värm honung, socker, smör och kanel i en kastrull. Koka upp och låt det koka i ca 1 minut. Ta av kastrullen från plattan.

Blanda i alla övriga ingredienser och rör ihop. Lägg en bit bakplåtspapper i en kakform på ca 20 x 30 cm – låt pappret täcka även sidorna på formen.

Häll i smeten och släta ut den. Det gör du genom att lägga bakplåtspapper över smeten och stryk fram och tillbaka med baksidan av en sked. Låt smeten svalna och skär sedan ut bars på 2 x 3 cm.

Jag hittade även mörk choklad som jag hackade i smeten (när den svalnat något) dessutom smälte jag vit choklad som jag penslade på när kakan var helt kall.

Kommentera

