fortfarande ogravid

…och hade tänkt att fortsätta med det ett tag till. Efter ett besök hos barnmorskan så fick jag ett nytt p-piller som heter yaz. Då kan man undra hur yazzig jag kommer bli när jag börjar med mitt nya läkemedel mot oönskad graviditet. Läste lite på bipacksedeln och detta är några av biverkningarna som har kopplats ihop med yaz:
Humörsvängningar, huvudvärk, illamående, smärta i brösten, problem med menstruationerna, t.ex. oregelbundna menstruationer, utebliven menstruation

Inte så farligt….men listan fortsatte:
depression, minskad sexlust, nervositet, sömnighet, yrsel, myrkrypningar/stickningar, migrän, åderbråck, förhöjt blodtryck, magsmärta, kräkning, problem med matsmältning, gasbildning, inflammation i magen, diarré, acne, klåda, utslag, smärta och värk, t.ex. ryggsmärta, värk i armar/ben, muskelkramper, vaginal svampinfektion, smärta i bäckenet, förstoring av brösten, godartade bröstknölar, uterin/vaginal blödning, genital flytning, värmevallningar, inflammation i slidan, problem med menstruationerna, smärtsamma menstruationer, minskade menstruationsblödningar, mycket kraftiga menstruationsblödningar, torr slida, onormalt cellutstryk, orkeslöshet, ökad svettning, vätskeansamling, viktökning, anemi, ökat antal blodplättar i blodet, allergiska reaktioner, hormonella rubbningar, ökad aptit, minskad aptit, onormalt hög koncentration av kalium i blodet, onormalt låg koncentration av natrium i blodet, oförmåga att få orgasm, sömnlöshet, skakningar, ögonbesvär, t.ex. inflammation i ögonlocket, ögontorrhet, ovanligt hög hjärtfrekvens, inflammation i en ven, näsblod, svimning, förstorad buk, tarmrubbningar, känsla av uppsvälldhet, bukbråck, svampinfektion i munnen, förstoppning, muntorrhet, smärta i gallgångarna, inflammation i gallblåsan, gulbruna fläckar på huden, eksem, håravfall, acne-liknande hudinflammation, torr hud, knölig inflammation i huden, ökad hårväxt, hudbesvär, sträckmärken i huden, hudinflammation, ljuskänslig hudinflammation, hudtumörer, svårigheter eller smärtor vid samlag, inflammation i slidan, blödning efter samlag, bortfallsblödning, bröstcystor, ökat antal bröstceller (hyperplasi), elakartade knölar i brösten, onormal tillväxt av livmoderhalsens slemhinna, krympning eller bortstötning av livmoderns slemhinna, vätskefyllda äggstockscystor, förstorad livmoder, allmän sjukdomskänsla, viktminskning

Men hey inga oönskade barn iaf. Jag börjar ju fundera om det är värt det. Det går ju att bara ha en påse på se. Men dessa små piller har jag ätit i typ 13 år känns underligt att sluta och jag har inte varit med om någon bortstötning av livmoderns slemhinna. Allmän sjukdomskänsla har jag väl fått en släng av då och då men vet inte om jag kan koppla ihop det med mina p-piller.


Yaz, Filmdragerad tablett  0,02 mg/3 mg

…vad gör man inte….

One thought on “fortfarande ogravid

Kommentera

