Hemligt drömyrke: trädgårdsmästare

När jag var liten, innan maskfobin hade blommat ut, kunde jag utan hinder gräva omkring i jorden. Till och med gräva upp maskar för att sätta på kroken när vi skulle meta abborre.

Minns sommarmorgnarna, innan sommarlovsmorgon börjat och innan någon annan stigit upp, så gick jag ofta ut för att hälsa på alla växter och träd.

Jag minns gullvivan med sina små solgula klockor, tulpanerna och borstnejlikan med sin härliga borst av knallrosa blommar. De trängdes där i rabatten vid balkongen.

Fortsatte över det daggvåta gräset ner i backen där lupinen och rallarrosen tog över mer än halva slänten. De mindre blommorna, backskärfrö, vitsippa och förgätmigej tillhör mina favoriter bland småblommorna. Här fanns även taggiga blekrosa rosor som luktade underbart. Längst ner i backen fanns naturrutan som jag och pappa ritat upp för att hålla koll hela året runt, vad växer just nu?

Efter ett klättervarv i häggen lutar jag ryggen mot björken just intill älven och spanar in kabbeleka som guppar vid strandkanten.

Full fart uppför backen igen, hälsar på rabarbern med sina gigantiska blad som passar perfekt som hatt senare på dagen. Vidare till en mystiskt favorit, pionen. Den bor i skuggan med sina vinröda klotrunda bollar, när ska den spricka upp?

Vidare till landet där mamma och pappa satt potatis och sått lite smått och gott. Bäst är nog morötterna. Mamma har sagt att man ska gallra så det inte växer för tätt, jag gallrar lite då och då, hela tiden. Gnuggar minimoroten mot gräsmatten och tuggar i mig. I landet finns även farmors vackra blommor som är sköra som fjärilsvingar, vågar knappt titta.

Tar en ny klättersväng i syrenen, det luktar så fruktansvärt gott bland de lila och vita blommorna. Kollar till nyponrosen, liljan som det alltid bor myror i och ölandstoken vid postlådan. Innan jag spanar in tomaterna i växthuset så petar jag lite på de ljusblåa bären i den konstiga busken, inte äta!

Avlutar morgonpromenaden med att hänga knäveck i trapetsen med ett lönnfrö fastklistrad på min lilla nos.

Jag kanske skulle ha blivit trädgårdsmästare istället men då måste jag nog gå i maskterapi först! Så det blir nej där men nån gång kanske jag skaffar mig en trädgård…


Det här är inte vår backe, på tok för mycket gräs!


Morotsglädje.


En sommar växte squashen så det knakade!

One thought on “Hemligt drömyrke: trädgårdsmästare

  1. Bästa squash-minen! Du får hitta en mysig skog eller låna nåns trädgård, och gå på upptäcksfärd i vår. Det blir ju inte riktigt som när det är ens eget men så länge iaf…🙂

Kommentera

