Bakom kulisserna

När jag var liten var jag med i Skellefteå dans och balett förening och varje vår sattes en föreställning upp. Det var alltid lika spännande och kul att äntligen få komma till Nordanå Teatern där föreställningen skulle äga rum. Magin började redan i foajén och det var så kul att få vara där i kulisserna, springa runt och kika in alla de andra. Vad skulle de dansa? Hur såg deras kostymer ut? Hur skulle de ha håret? Och stortjejerna hade alltid massa coolt smink och egen loge där namnet på dansen stod på dörren.

Vi hade övat så länge på vår dans och nervositet blandas med en så underbar glädje och spänning. Man fick göra så mycket som man aldrig gjorde annars, använda hårspray och ha med sig mellanmål som man fått bestämma själv, kanske godis! Jag minns den där smala smala trappan upp mot scen med en minitoa mitt i trappen, skulle man våga gå på den någon gång? När man väl stod där i byxorna vid scen så visst man att nu gäller det, nu får vi inte fnittra mer. Det drar lite kallt om mina bara ben och man hör hur publiken applåderar, den tidigare dansgruppen skyndar in och allt blir mörkt. Strålkastarna tänds och man känner igen hur scenen lyser upp, musiken går igång. Vi kliver ut och nu är scenen bara vår och kroppen vet precis vad den ska göra.

Jag har alltid varit fascinerad av teater och dans. Man vet att skådespelarna och dansarna har övat och slitit hårt i många månader och så får vi ta del av resultatet. Det man ofta glömmer bort är allt arbetet som alla andra har lagt ner, de som inte syns på scen. I gymnasiet gjorde jag praktik hos en scenograf och fick vara där på teaterns alla olika avdelningar. Det var så häftigt hur de hela tiden löste problem som de stötte på. Vilket hantverk som pågår där i kulisserna!

På Svtplay kan du nu se Livet på Operan där vi får följa med bakom kulisserna på de olika balett och opera-uppsättningarna. Det är verkligen coolt och att få se hur många som faktiskt arbetar där på Operan. Och jag blir så sugen på att bli hänförd där i mörkret och slukas upp av en historia.

One thought on “Bakom kulisserna

Kommentera

