testköket

Dikt?!

Jag har lånat en diktsamling av Johanna Ekström som heter Jag ska vakna stående och jag gillade den skarpt. Är absolut ingen van diktläsare och ibland tycker jag mest att det är flummigt. Själv skriver jag dikter, eller det är mest ord som trillar ut på pappret. Hittade en söt liten anteckningsbok (det är möjligt att jag har hur många som helst men varje gång jag köper en ny så grips jag av en sån lust att fylla den lilla boken med något) som jag nu skriver ner mina ord i. Formulerar om, läser högt för mig själv och stuvar om meningar.

Efter att ha läst Fallvatten av Mikael Niemi så ville jag skriva en dikt om Norrland, om ljuset. Det var tänkt att det skulle bli en glad och vacker dikt men jag vet inte….det Norrländska vemodet tog nog över. Tänkte att ni skulle få läsa den, det här har aldrig hänt tidigare så håll i er. Precis ingen (förutom min syster) har läst en dikt jag skrivit!

Jag ser att du ser
när jag ramlar

I det ilande ljusets
knivskarpa snitt

Det blir aldrig mörkare
än så här

Ljuset ska alltid finnas
det finns inget
dunkel att vrida sig i

Varje minsta rörelse
registreras och jag
ser att du ser

Solen som aldrig går ner
ingen kan ljuga
inget går att dölja

Varje dammkorn har
ett eget minne

Och ljuset lyser från
alla vinklar

1 thought on “Dikt?!”

Kommentera

